Games for the to familiarize before to the initiation of the handball in the age school

Main Article Content

Reidel Cordoves Peinado
Luciano Mesa Sánchez
Beymer Aguilera Ramírez
Antonio José Juárez lópez
Rusbelin Larios Núñez
Daylanis Gutierrez Cruzata

Abstract

This study aimed to design and validate a system of games for familiarization with handball initiation in five-year-old preschool children from the Mella-Jayama district of Camagüey municipality. The research was structured in three phases: diagnosis, design, and practical validation. The diagnosis phase, conducted using an adapted TGMD-3 battery, assessed a population of 32 children (from a total of 58) and revealed significant deficits in object manipulation skills (catching and throwing) and their integration (0% success rate in precision and space adaptation indicators), despite adequate development of locomotor skills. This finding justified the need for a specific intervention. The design phase was based on the principles of play-based learning and the Teaching Games for Understanding (TGfU) model, resulting in a structured system of games focused on sensory-motor familiarization with the ball, basic technical actions, and simplified game situations. The validation phase, based on implementation by educators and perceived utility surveys (Likert scale 1-5), showed an exceptional consensus among practitioners. The system received median scores of 5/5 in clarity, age-appropriateness, children's enjoyment, and perceived contribution to motor development, and 4.5/5 in practical feasibility. Qualitative analysis from a focus group highlighted high levels of child motivation and observable progress in initially deficient skills. The study concludes that the proposed game system is a pedagogically sound, effective, and highly motivating tool that addresses specific psychomotor needs in preschoolers, providing a solid foundation for inclusive and enjoyable handball initiation through play. It represents a practical and validated resource for early childhood physical education specialists.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Physical Education / Children & Exercise

How to Cite

Cordoves Peinado, R., Mesa Sánchez, L., Aguilera Ramírez, B., Juárez lópez, A. J., Larios Núñez, R., & Gutierrez Cruzata, D. (2025). Games for the to familiarize before to the initiation of the handball in the age school. Journal of Human Sport and Exercise , 21(2), 424-438. https://doi.org/10.55860/ez5mp071

References

Aguilar, A. (2018). Planificación de cargas en el entrenamiento deportivo a partir del ciclo menstrual de mediofondistas escolares (tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte y Loynaz", Facultad de Cultura Física, Centro de Estudios de la Actividad Física y Deportes. Camagüey, Cuba.

Almaguer, R.F. (2004). Estudio comparado entre dos metodologías de enseñanza: una aplicación en la iniciación al balonmano. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Universidad de Ciencia de la Cultura Física y el Deporte. Facultad Granma, Cuba.

Anchía-Umaña, Irina. (2024). Promoción de la Educación Física en la etapa de preescolar para el desarrollo integral de la niñez. Revista Innovaciones Educativas, 26(41), 215-230. https://doi.org/10.22458/ie.v26i41.4901

Arufe Giráldez, V. (2020). ¿Cómo debe ser el trabajo de Educación Física en Educación Infantil? (¿How should Physical Education work in Early Childhood Education be?). Retos, 37, 588-596. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74177

Arufe, V., Pena, A. y Navarro, R. (2021). Efectos de los programas de Educación Física en el desarrollo motriz, cognitivo, social, emocional y la salud de niños de 0 a 6 años. Una revisión sistemática. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 7(3), 448-480. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.3.8661

Angulo, A., Egido, J., Angulo, F. y Toro, E. (2019). Revisión de los reglamentos de balonmano en categorías de formación en España. e-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 15(1), 9-22.

Antón, J.I. (1997). Balonmano, fundamentos y etapas de aprendizaje Editorial: Gymnos.

Bernate, J. (2021). Educación Física y su contribución al desarrollo integral de la motricidad. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 643-661.

Castejón, F.J.; Giménez, F.J.; Jiménez, F. y López, V. (2003). Iniciación deportiva: la enseñanza y el aprendizaje comprensivo del deporte. Editorial: Wanceulen, Editorial Deportiva, S.l.

Espoz, S.I. (2022). Propuesta metodológica para la enseñanza de las habilidades técnico-tácticas del balonmano en etapas de formación a partir del desarrollo de las dimensiones que componen al ser humano: fundamentos desde la en la teoría de los sistemas dinámicos complejos. Tesis Doctoral, Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación. Investigación en Educación Física y Deportiva. Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Granada.

Espoz-Lazo, S., Hinojosa-Torres, C. ., Farías-Valenzuela, C. ., Giakoni-Ramírez, F. ., del Val Martín, P. ., & Valdivia-Moral, P. . (2023). Pedagogical, Methodological and Didactic Bases Applied to Teaching Handball: A Literary Review (2017-2022). SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 12, 4. https://doi.org/10.6018/sportk.573991

Figueredo, R. y Rionda, R.M. (2017). Balonmano para niños. CD de Monografías 2017 Universidad de Matanzas "Camilo Cienfuegos".

Frías, I. (2016). Aprendo y disfruto jugando al balonmano. Material en soporte digital. Colegio águila fuente, Las Cañadas.

Gómez, M. (2015). La iniciación al balonmano en educación primaria propuestas prácticas en tercer ciclo. Asociación de Profesores de Educación Física de Almería.

González-Víllora, S. (2021). Teaching Games for Understanding (TGfU). Enseñanza Comprensiva del Deporte. A. Pérez-Pueyo, D. Hortigüela-Alcalá y J. Fernández-Río (Coords.). Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, como, por qué y para qué, 50-93.

Hinojosa-Torres, C., Espoz-Lazo, S., Farías-Valenzuela, C., y Barraza-Gómez, F. (2021). Estrategias didácticas y metodológicas del proceso de formación en el balonmano escolar: una revisión sistemática. Journal of Sport and Health Research, 13(Supl 1), 1-14.

Irvin Miguel Muentes Llerena, & Richard Wilmer Vásquez Solórzano. (2023). El balonmano como estrategia de inclusión educativa en las clases de educación física. Dominio de las Ciencias, 9(2), 2175-2194. Retrieved from [Accessed 2025, 09 December]: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3398

Lund, A.; Späte, D. y Bana, F. (s.f). Enseñanza del Balonmano en la Escuela Introducción al balonmano para niños entre 5 y 11 años. Federación Internacional de Balonmano. Manual de actualización para entrenadores de balonmano. Desarrollado por el grupo de trabajo de la Federación Internacional de balonmano (IHF) "Balonmano en la Escuela".

Miraflores, E. y Rojas, I. P. (2023). La psicomotricidad vivenciada de Aucouturier como mejora del retraso madurativo motor en niños de 4 años. Retos, 50, 737-745. https://doi.org/10.47197/retos.v50.98869

Orona, A., López-Alonzo, S. J., Barrón-Lújan, J. C., Guedea-Delgado, J. C. y Villegas, C. V. (2021). Educación física, desarrollo motor y actividad física en preescolares: una revisión sistemática. VIREF Revista De Educación Física, 11(1), 28-41. Retrieved from [Accessed 2025, 09 December]: https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/347678

Piña, D. A., Ochoa-Martínez, P. Y., Hall-López, J. A., Reyes, Z. E., Alarcón, E. I., Monreal, L. R., y Sáenz- López, P. (2020). Efecto de un programa de educación física con intensidad moderada vigorosa sobre el desarrollo motor en niños de preescolar. Retos, 38, 363-368. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73818

Salvador, F.; Reyes, R.A.; Mesa, L.; Quintana, D.; Aróstica, O. y Martínez, R.A. (2021). Programa Integral de Preparación del Deportista, Cuba. Disponible en: formato digital.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)